top of page

חלף עם הרוח...

סובלים מריבוי גזים, מכאבי בטן או מאי סדירות של פעילות מערכת העיכול? נסו דיאטה דלה בסוכרים תוססים.

סובלים מריבוי גזים
סובלים מריבוי גזים

חלק מהסוכרים התוססים שבמזונות אינם מתעכלים ולא נספגים במערכת עיכול רגישה. הישארותם במערכת העיכול גורמת לחיידקי המעי לפרק אותם ולייצור מהם גזים. ריבוי גזים יכול לגרום לכאבי בטן, לתחושת נפיחות, לעצירות או שלשול, לחוסר שקט ולאי־נוחות.


סוכרים תוססים נמצאים ברכיבי המזונות הבאים: 

פרוקטוז - חלק מהפירות, דבש, סוכר, סירופ תירס ועוד... לקטוז - מוצרי חלב מלבד דלי לקטוז.  פרוקטנים - חיטה ומוצריה, בצל, שום, מזונות מועשרים באינולין.  גלקטנים -קטניות. פוליאולים - סורביטול,

מניטול, קסיליטול, מלטיטול, פירות עם חרצנים.

דיאטה דלת סוכרים תוססים נהוגה במצבים של מעי רגיז או רגיש, אף שעד היום אין עדויות מדעיות שהוכיחו את יתרונה על פני אכילת אוכל מערבי רגיל. במחקר שנעשה באוניברסיטת מונש שבמלבורן, אוסטרליה, נבדקה השפעתה של דיאטה דלה בסוכרים תוססים על נבדקים הסובלים ממעי רגיז ועל נבדקים בריאים, בהשוואה להשפעה של דיאטה אוסטרלית טיפוסית.

כל הנבדקים קיבלו במשך שלושה שבועות דיאטה דלה בסוכרים תוססים וכעבור תקופה אכלו במשך שלושה שבועות תזונה אוסטרלית רגילה. הסימפטומים שהופיעו במשך כל יום תועדו ונרשמו. בארבעת הימים האחרונים של הדיאטה נאספו גם היציאות ונבדקו.

החוקרים מציינים כי אצל נבדקים שסבלו ממעי רגיז חלה ירידה דרמטית בסימפטומים של מערכת העיכול בתקופה שבה הם אכלו דיאטה דלת סוכרים תוססים בהשוואה לתקופה שאכלו תזונה רגילה. הם מציינים שהייתה ירידה בנפיחות של הבטן, בכמות האוויר שבבטן ובכאבי הבטן. רוב נבדקי המעי הרגיז דיווחו גם על שיפור בפעילות מערכת העיכול, למעט הנבדקים שסבלו משלשולים שגם הם דיווחו על שיפור בשאר הסימפטומים.

הנבדקים הבריאים לא הושפעו משינוי הדיאטה.

מסקנת החוקרים היא שדיאטה דלה בסוכרים תוססים משפרת את תחושתם של הסובלים ממעי רגיש או רגיז, וייתכן שדיאטה זו מועילה גם לסובלים ממחלות דלקתיות במערכת העיכול. \החוקרים ממליצים שדיאטה דלה בסוכרים תוססים תהיה הטיפול הראשוני עבור הסובלים מסימפטומים במערכת העיכול, לפני כל טיפול אחר.


לרגישים או רגיזים שבינינו מומלץ להימנע או להמעיט גם במזונות הבאים, שאף הם עשירים בסוכרים תוססים: פירות:

אבוקדו, תפוח עץ, משמש, תמרים, דובדבנים, פירות מיובשים, תאנים, גויאבה, ליצ'י, מנגו, נקטרינה, פפאיה,

אפרסק, שזיף, אפרסמון, אבטיח. ירקות:

ארטישוק, ארטישוק ירושלמי, סלק, כרישה, ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, כרובית, קולורבי, צנון, צנונית, שומר,

שעועית ירוקה, פטריות, אפונה סינית. דגנים:

חיטה ומוצריה, חיטת קמוט, כוסמין, שיפון, צ'יקוריה, סיבי אינולין.

קטניות:

שעועית יבשה, עדשים, חומוס, סויה, פול, אפונה.


כדי להשקיט את מערכת העיכול אכלו מוצרי חלב דלי לקטוז וכן לחם ופסטה ללא גלוטן.

הימנעו זמנית מהקטניות וכעבור שלושה שבועות עשו ניסיונות זהירים להחזירן לתפריט.

עקבו אחר תגובת מערכת העיכול ובהתאם תחליטו אם להמשיך להימנע או שאכילתן עוברת בשלום.

מבין הפירות העדיפו בננה, פירות יער, מלון, ענבים, אשכולית, קיווי (אם כי יש להימנע ממנו אם אתם סובלים משלשולים), תפוזונים סיניים, לימון, ליים, מנדרינות, תפוז, פסיפלורה, אננס.

מבין הירקות העדיפו פלפל, מלפפונים, גזר, סלרי, קישואים, עגבניות, חצילים, חסה, תרד, מנגולד (עלי סלק), עלים ירוקים לסלט, דלעת. מבין הירקות העמילניים העדיפו תפוח אדמה, תירס ובטטה.

גם אתם זקוקים לליווי אישי על מנת להצליח ולרדת במשקל ובהמשך לשמור עליו לאורך זמן? לתאום פגישה איתי התקשרו כבר עכשיו: 03-7620620 | 052-2335502 .


ד"ר ברוריה טל - טל הבריאות, המרכז לתזונה נכונה.


53 צפיות0 תגובות
bottom of page